18 maart 2021

Een online event organiseren? Dit is je startpunt.

De live events komen gelukkig weer in zicht. Tot die tijd zitten we nog even noodgedwongen online. Desalniettemin zullen online events een blijvertje zijn en verhuizen vele tools (en learnings) mee naar de live en hybride evenementen.
Hierbij een aantal tips op een rij als startpunt voor het organiseren van een online evenement.

1) Doel

Klinkt als een open deur, maar ook voor een online event blijft een duidelijk geformuleerd doel je startpunt. Waarom organiseer je dit evenement? Wat wil je bereiken? Formuleer targets: wanneer ben je tevreden?

2) Doelgroep

Ook dit lijkt allemaal vanzelfsprekend. Toch zul je zien dat de tools die je inzet, je taalgebruik, het soort spreker en presentator, de indeling van je event, allemaal voortkomen uit een goede analyse van je doelgroep. Probeer er achter te komen waar je deelnemers tegen aan lopen, wat hun vragen zijn en hoe jij hier antwoorden en een oplossing voor kunt bieden.

3) Boodschap

Beperk je tot de essentie. Formuleer een kernboodschap en breng een heldere structuur aan met aanvullende informatie die de kernboodschap ondersteunt. Welke sprekers of welke andere middelen kunnen deze boodschap het beste overbrengen? Wat moet de kijker straks geleerd hebben/voelen/anders gaan doen als ze die laptop weer dicht klappen?

Ben je eruit wat je doel is, je doelgroep en je boodschap? Dan heb je de eerste stap gezet. Daarna kom je bij het kiezen van de vorm en daarna bij onderdelen als techniek en decor. Lees in dit blog meer over de inhoud en de vorm.

Nu je weet waar je moet beginnen kan je aan de slag! Heb je advies nodig of heb je er behoefte aan dat de totale organisatie uit handen wordt genomen? Dat kan, ik help je graag.