4 april 2021

5 tips voor je online event

Een online event kan geen kopie zijn van je live event, je moet echt terug naar de tekentafel. Het begint bij je doel, je doelgroep en je boodschap. In dit blog lees je meer over waar je mee start bij de organisatie van een online event. Hierna richt je je op de inhoud, de vorm, de techniek en het decor.

Je zult al snel merken dat het moeilijk is om contact te maken met mensen achter een beeldscherm en dat een online event een hele andere beleving heeft dan live. Hoe zorg je dan voor een pakkend online event? Ik geef je in deze blog 5 tips.

1) Tijd

De spanningsboog online is korter dan offline. Beperk je tot de essentie in een kort en bondig programma. Hou 1 uur tot maximaal 1,5 uur aan voor een online event. Zorg dat het event niet uitloopt. Veel te vertellen? Kies er dan liever voor om te splitsen naar een tweede event of zelfs meer korte sessies.

2) Inhoud

Maak het relevant. Zorg dat er echt iets te halen valt voor je publiek. Verdiep je goed in je doelgroep. Zorg dat je weet wat hun vragen zijn en speel daar op in. Stel een script op, kijk kritisch naar de inhoud en je taalgebruik en beperk je tot de essentie van je boodschap.

3) Structuur

Breng een heldere structuur aan en bouw je programma overzichtelijk op. Kies een hoofdonderwerp met een aantal korte hoofdstukken waarin verdiepende uitleg wordt gegeven en besluit met een samenvatting en wat de follow-up is. Kies een goede dagvoorzitter die deze structuur overbrengt en bewaakt.

4) Dynamiek

Tijdens een online evenement is het risico op afleiding groot, meer dan op een fysiek evenement. Zorg voor dynamiek. Pratende hoofden zijn saai. Zet presentaties om naar interviews tussen je dagvoorzitter en sprekers. Kies voor meercamera registratie, waardoor je dynamische camerabeelden hebt. Stel jezelf de vraag of het echt nodig is om de boodschap door een spreker over te brengen of dat het bijvoorbeeld ook in een video of quiz kan. Zorg voor wisselende sprekers, zet diverse interactie tools in, maak gebruik van ondersteunende visuele content en audio. Wissel informatie af met fun.
Deel je programma op in korte blokjes van 5 tot 10 minuten en vraag je bij ieder blokje af: hoe hou ik dit onderdeel spannend.

5) Interactie

Een online event is geen tv uitzending waar je naar kijkt. Betrek je deelnemers! Ze zijn er echt bij. Vraag om hun mening, laat hen vragen stellen via Q&A functies, gebruik chat, polls, quiz of wordcloud. Er zijn vele tools en spel/opdrachtvormen om je doelgroep in de actieve modus te zetten en hen te laten deelnemen.

Meer weten over de mogelijkheden om jouw online event op een hoger niveau te tillen? Heb je hulp nodig bij de organisatie? Ik help je er graag bij.